MIK

Kolejne warsztaty w ramach programu SYNAPSY za nami!

Jesteśmy po trzech dniach warsztatowych, podczas których poruszaliśmy zagadnienia animacyjne, pedagogiczne i projektowe.

W niedzielę 8 maja 2016 r. w Małopolskim Instytucie Kultury w Krakowie pracowaliśmy w dwóch modułach – pierwszy moduł był poświęcony treningowi twórczości dla dzieci i młodzieży. Dr Monika Nęcka zaprezentowała kilka metod i ćwiczeń, które mogą wpłynąć na budowanie twórczej postawy wobec życia u dzieci i młodzieży. Dyskutowaliśmy o tym, jak eksplorowanie tego, co z pozoru codzienne, może okazać się pełne zaskoczeń i dać nowe punkty wyjścia do dalszych działań – przykładowo: malowanie obrazu inspirowanego emocjami i wrażeniami związanymi z dotykaniem chropowatego lub zupełnie gładkiego przedmiotu (bez patrzenia na ten przedmiot!).

W module pn. „Sztuka i myślenie krytyczne a kwestia wieku” zastanawialiśmy się, czym jest dzieło sztuki i jak w oparciu o konkretny artefakt budować projekty edukacji kulturowej. Tworzyliśmy mapy myśli, wychodząc od motywów sztuki ludowej, w dalszej kolejności budując w oparciu o nie szereg działań i zajęć edukacji kulturowej dzieci i młodzieży. Pracowaliśmy również nad pomysłami działań twórczych, w które mogłyby zaangażować się dzieci w różnym wieku, o różnych zainteresowaniach, oczekiwaniach i potrzebach.

W sobotę 14 maja w Bukowiańskim Centrum Kultury „Dom Ludowy” w Bukowinie Tatrzańskiej (BCK „Dom Ludowy” jest naszym partnerem w ramach programu SYNAPSY) oraz w niedzielę 15 maja w Małopolskim Instytucie Kultury w Krakowie odbyły się warsztaty „Jak pomysł przekuć w projekt, a projekt w działanie”. Rozmawialiśmy m.in. o tym, jak przeprowadzić wstępną diagnozę zainteresowań, potrzeb, możliwości potencjalnych uczestników naszych projektów, jak wyciągnąć z niej wnioski i w oparciu o nie budować działania projektowe. Rozróżniliśmy też pojęcia „interdyscyplinarność” i „multidyscyplinarność”, kluczowe dla działań w naszych projektach – rozmawialiśmy o tym, że projekty, które umożliwiają uczestnictwo w wielu rozmaitych dziedzinach kultury („multidyscyplinarność”), jednocześnie pozwalają każdemu uczestnikowi na odnalezienie swojego miejsca w projekcie, z kolei projekty, które pozwalają przenikać się rozmaitym dziedzinom kultury („interdyscyplinarność”, patrz przykładowo: włoskie laboratorium tańca „Segni mossi”, w którym dzieci tańczą, wykonując jednocześnie działania plastyczne, umożliwiają rozwój wielu inteligencji drzemiących w dziecku (patrz: inteligencja wieloraka, teoria H. Gardnera, 1983 r.).

W trakcie spotkania rozmawialiśmy o znaczeniu obserwacji w naszych projektach: dlaczego warto zrobić wstępną analizę ryzyka, jak monitorować działania, wyciągać wnioski i reagować, z kim i po co należy przeprowadzić ewaluację działań. Spotkanie zakończyliśmy analizą formularza wniosku konkursowego oraz dyskusją na temat zagrożeń płynących z nowomowy projektowej, której w naszych wnioskach będziemy unikać (nowomowa projektowa sprawia, że nasze intencje są często nieczytelne we wniosku, projekt staje się nieautentyczny i niezrozumiały).

Kolejne spotkania z cyklu „Jak pomysł przekuć w projekt, a projekt w działania” odbędą się 21 maja w Biurze Wystaw Artystycznych w Tarnowie (BWA w Tarnowie jest partnerem programu SYNAPSY) oraz 22 maja w Małopolskim Instytucie Kultury w Krakowie.

Zobacz również